Praktisch

Waarom?

In situaties die als traumatisch worden ervaren, kunnen zowel de eerstehulpverlener als de collega’s worden geconfronteerd met stress en intense emoties zoals verdriet, boosheid of angst, en kunnen ze zich machteloos voelen. Op de werkplek kan de rol van de eerstehulpverlener daarom verder gaan dan alleen fysieke eerste hulp.

De opleiding ‘Eerstehulpverlener coach’ heeft als doel de emotionele vaardigheden van eerstehulpverleners in bedrijven te ontwikkelen, zodat ze beter kunnen omgaan met hun stress en emoties tijdens en na een interventie, en met die van de mensen om hen heen.

Het aanleren van deze vaardigheden is essentieel om gevoelig en empathisch te reageren, en emotionele opkropping te vermijden.

Doelstellingen

Aan het einde van de opleiding zullen de deelnemers beschikken over hulpmiddelen om:

  • hun emoties en reacties op stresssituaties te begrijpen om er beter mee om te kunnen gaan;
  • het slachtoffer en zijn naasten te ondersteunen (luisterend oor, warme aanwezigheid, etc.) terwijl je wacht op professionele hulpverlening;
  • de grenzen van je interventie te begrijpen en te weten naar wie je moet doorverwijzen;
  • te leren hoe je jezelf na een traumatische gebeurtenis weer kan terugvinden.

 

Voor werkgevers maakt deze opleiding het mogelijk om:

  • intern over eerstehulpverleners te beschikken die opgeleid zijn in emotie- en stressmanagement voor zichzelf en hun collega’s.

Voor wie?

Aan eerstehulpverleners die de EHBO basisopleiding (3 dagen) gevolgd hebben. De opleiding ‘Eerstehulpverlener coach’ vervolledigt de basisopleiding. De opleiding kan meteen daarna worden gevolgd of nadat je je rol als eerstehulpverlener op de werkvloer al hebt uitgevoerd.

Deze cursus is geen jaarlijkse opfriscursus, maar een aanvullende opleidingsdag voor eerstehulpverleners die hun emotionele vaardigheden willen ontwikkelen als onderdeel van hun rol als eerstehulpverlener op de werkplek.

Over de lesgever

De opleiding wordt gegeven door ervaren trainers.

Methodologie

Onze lesmethode is actief en maakt gebruik van de ervaring van de deelnemers.

Onze didactische methoden zijn in lijn met de principes van andragogie (volwassenenopleiding):

  • De training moet zinvol zijn en inspelen op een behoefte.
  • Praktijk tijdens het leren is een motiverende factor.
  • De aanpak mag niet te schools zijn en de sfeer moet ontspannen zijn.
  • De verscheidenheid aan benaderingen is belangrijk om in te spelen op verschillende leermethoden.
  • Uitwisseling tussen deelnemers is van fundamenteel belang, omdat we ook leren van anderen!

Interesse in deze opleiding?

Intra-company

Op maat

We kunnen onze opleiding specifiek aanpassen aan jouw organisatie, na een zorgvuldige evaluatie van jouw behoeften.

Deze opleidingen kunnen je ook interesseren