Praktisch

Waarom?

Die gesprekken zijn ook de gelegenheid om met de werknemer te praten over de voorwaarden van zijn re-integratie in de organisatie. Het is de bedoeling de redenen van zijn afwezigheid goed te begrijpen, om herhaling in de toekomst te vermijden. Bij het voeren van deze 2 soorten gesprekken (tijdens en na de afwezigheid) wordt er niet snel even geïmproviseerd. Het is essentieel de managers een opleiding te geven hierover en ook over de algemene problematiek van het absenteïsme. Het ideale scenario is uiteraard om te zorgen dat het niet tot afwezigheden komt, en de psychosociale risico’s te verminderen voordat er eventueel gevolgen zijn voor de werknemer.

Programma

  • Definitie: verlies van contact met de werkvloer.
  • Categorieën van afwezigheden.
  • Waarom absenteïsme aandacht verdient?
  • Modelvorming.
  • Oorzaken van absenteïsme.
  • Voordelen voor werknemer en werkgever.
  • Strategie voor preventie van het verlies van contact met de werkvloer.
  • Voortekenen herkennen.
  • De gebeurtenis die de arbeidsonderbreking veroorzaakt.
  • De stappen in het begeleidingsproces naar de werkhervatting.
  • Werkhervattingsgesprek: praktisch.
  • Voorwaarden voor succes.
  • Herhaalde afwezigheden van korte duur.

Over de lesgever

De preventieadviseur-psychosociale aspecten van Cohezio.

Methodologie

Sensibilisatie van een dag met praktische en praktijkgerichte oefeningen die aansluiten bij de realiteit op het terrein van de managers. Daarvoor zou het gepast zijn dat de oefeningen worden opgesteld samen met een HR-medewerker.

Interesse in deze opleiding?

Intra-company

Op maat

We kunnen onze opleiding specifiek aanpassen aan jouw organisatie, na een zorgvuldige evaluatie van jouw behoeften.

Deze opleidingen kunnen je ook interesseren