Praktisch

Waarom?

Het team, de dienst en het bedrijf als geheel worden getroffen bij een confrontatie met een ernstige gebeurtenis (een ongeval, hevig intern of extern geweld, zelfdoding op de arbeidsplaats, brand, een aanslag, enz.). De invoering van een systeem voor crisisbeheer en ondersteuning is dan essentieel.

Doelstellingen

Gesensibiliseerd worden over het beheer van een schokkende en mogelijk traumatiserende gebeurtenis :

  • Het fenomeen/de problematiek van schokkende en mogelijk traumatiserende gebeurtenissen (kritische incidenten genaamd) begrijpen.
  • De psychologische gevolgen voor de betrokken werknemers en voor de arbeidsorganisatie begrijpen.
  • De interventieprincipes van een crisissituatie kennen.
  • Een begeleidingsproces invoeren.

Voor wie?

Deze sensibilisatie is bedoeld voor de aanspreekpunten van het bedrijf die zullen moeten omgaan met een kritisch incident: preventieadviseurs, HR, vertrouwenspersonen, sociaal assistenten, eerstehulpverleners, eerste interventieploegleden, enz.

Programma

  • Kenmerken van een schokkende en mogelijk traumatiserende gebeurtenis.
  • Reactie van de betrokken personen (fase van de schok en de impact, verwerkingsfase).
  • Individuele en collectieve psychologische gevolgen.
  • Noden van de betrokken personen.
  • Interventieprincipes.
  • Begeleiding van de betrokken personen en interventiestrategieën.
  • Theorie en praktijk zullen worden afgewisseld (praktijkoefeningen, casestudy’s, rollenspelen, enz.).

Over de lesgever

De preventieadviseur-psychosociale aspecten van Cohezio.

Interesse in deze opleiding?

Intra-company

Op maat

We kunnen onze opleiding specifiek aanpassen aan jouw organisatie, na een zorgvuldige evaluatie van jouw behoeften.

Deze opleidingen kunnen je ook interesseren