Agressie op de werkplek kan zich op verschillende manieren uiten: verbaal, non-verbaal en zelfs fysiek, gaande van simpelweg onbeleefd, tot meer intimiderend en destructief gedrag. Dit agressieve gedrag kan zowel bij mensen binnen het bedrijf voorkomen (collega, leidinggevende, enz.) als buiten het bedrijf (klant, leverancier, gebruikers van een dienst, enz.).
‘In plaats van de nadruk te leggen op de reactie zelf, raad ik eerder aan om de oorzaak te proberen begrijpen‘, onderstreept Andrea Cornez, trainer-coach bij băo academy en trainer in agressiemanagement. ‘Deze persoon tegenover mij voelt een sterke emotie: wat heeft hem/haar tot deze toestand gebracht?‘
De oorzaak van agressief gedrag ligt meestal bij een van deze 9 factoren:
Andrea Cornez merkt op dat agressie op het werk is toegenomen sinds de covidperiode: ‘Mensen zaten thuis, opgesloten. Er ontstonden frustraties, onze vrijheden werden beperkt. Veel communicatie vond online plaats, met minder filters en een aspect van directheid. Ik heb de indruk dat veel mensen met deze energie zijn teruggekeerd naar het echte leven, het verlangen om alles meteen te willen.’
Wanneer je wordt geconfronteerd met een agressief persoon, is een stap achteruit zetten het eerste wat je doet, voor jezelf zorgen en je persoonlijke grenzen bepalen. ‘Het is belangrijk om je eigen grenzen te stellen, om te bepalen in hoeverre je bereid bent anderen in je territorium te laten komen. Ik moet mijn persoonlijke grenzen duidelijk aan anderen communiceren, zonder me te verontschuldigen, zelfs aan mensen die ik heel goed ken’, beveelt Andrea aan.
In de praktijk is aandacht besteden aan je ademhaling een eerste stap. Als die schokkerig wordt, is dat een teken dat ik onder stress sta. Ademhalingstechnieken, zoals hartcoherentie, helpen om rust in jezelf te vinden.
Als je vervolgens de onderliggende redenen voor agressief gedrag probeert te begrijpen, kun je in contact treden met de andere persoon en het agressieniveau in het algemeen verlagen: ‘De persoon verdedigt iets dat voor hem of haar belangrijk is, wat we positieve intentie noemen, gekoppeld aan de schaal van waarden. Ik heb mijn eigen kaart van de wereld, met mijn gevoelens, mijn ervaringen en mijn verleden. Het gaat over het proberen te begrijpen van de kaart van de wereld van de ander.’
Na een interactie met een agressief persoon identificeert Andrea Cornez 3 fases die je weer tot rust brengen:
Agressie op de werkvloer is een complex probleem. Om jouw teams hiermee te helpen omgaan, kan het nuttig zijn een beroep te doen op de relevante vaardigheden van ons team. Zo worden onze opleidingen onder andere gegeven door preventieadviseurs psychosociale aspecten van Cohezio en door ervaren trainer-coaches.
Tijdens de opleiding agressiviteitsmanagement van băo academy leren deelnemers de oorsprong van agressief gedrag begrijpen, om zo te ontdekken hoe ze dit rustig kunnen benaderen en het gewenste niveau van samenwerking kunnen bereiken. Aan het einde van de training beschikken de deelnemers over de nodige tools om beter om te gaan met agressief gedrag op het werk.
De opleiding om agressie op het werk te voorkomen en te beheersen wordt georganiseerd in meerdere Belgische provincies.
De opleiding agressiviteitsmanagement kan ook op maat van jouw organisatie worden gegeven.
Contacteer ons om je voorstel te bespreken: info@baoacademy.be of 02 289 68 25.