Omdat aanwerven steeds moeilijker wordt, worden bedrijven nu aangemoedigd om de terugkeer naar het werk van hun werknemers na langdurige afwezigheid te vergemakkelijken. “Proactief beheer en een goed doordachte terugkeer naar het werk is een winnende strategie voor iedereen! Naast het voor de hand liggende economische voordeel, vermindert het het ziekteverzuim en blijft de kennis binnen de organisatie behouden”, legt Andréa Cornez, trainer-coach bij băo academy, uit.
“Door een goed georganiseerde terugkeer naar het werk kan de werknemer eindelijk zijn patiëntenrol achter zich laten. En bovendien geeft het een positief signaal naar andere collega’s die de inclusieve aanpak van hun bedrijf waarderen”, benadrukt Andréa.
Băo academy heeft een nieuwe opleiding gelanceerd die gericht is op de terugkeer naar het werk. Dit initiatief vloeit voort uit de samenwerking tussen Andréa Cornez en Cinda Ayachi, twee van hun trainer-coaches. Hun persoonlijke strijd tegen kanker en burn-out, evenals hun HR-ervaring, hebben hen zin gegeven om tools en ideeën over te dragen om de terugkeer naar werk te vergemakkelijken.
“Ziekte is een taboe-onderwerp dat verwijst naar emoties, individuele en collectieve overtuigingen en clichés die hardnekkig zijn. Weten hoe je moet reageren en de betrokken mensen het beste kunt ondersteunen, is niet eenvoudig. Hoe bereid je je voor op de terugkeer? Welke houding moet je aannemen? Wat moet je zeggen?”, legt Cinda Ayachi uit.
Deze opleiding is gericht op het begrijpen van de uitdagingen en is bedoeld voor managers en HR-managers. Zij staan in de frontlinie bij het beheer van de terugkeer naar het werk van hun werknemers, een sleutelmoment dat zowel emotioneel als praktisch complex kan zijn.
Gedurende twee dagen worden de deelnemers uitgenodigd om de uitdagingen van de terugkeer naar het werk te begrijpen en om concrete manieren te ontdekken om een werknemer het beste te ondersteunen bij zijn terugkeer naar zijn professionele activiteit. Deelnemers worden bewust gemaakt van de verschillende fasen die deze terugkeer markeren en krijgen de kans om hun eigen aanpak mee vorm te geven.
“Het gezegde ‘alleen gaan we sneller, samen gaan we verder’ beschrijft de voorgestelde aanpak goed. We nodigen alle betrokken partijen – manager, HR, collega’s – uit om samen te werken om deze terugkeer naar het werk tot een succes te maken”, legt Cinda uit.
Cinda Ayachi en Andréa Cornez zijn beide gecertificeerde coaches van het BAO Elan Vital Institute en ondersteuningscoach voor de terugkeer naar werk van de Cancer Foundation. Zij worden in hun coaching- en opleidingssessies regelmatig geconfronteerd met de uitdagingen van de terugkeer naar het werk. Dankzij hun HR-ervaring hebben ze een diepgaande kennis van de uitdagingen die daarmee gepaard gaan, zowel vanuit het perspectief van de werkgever, de werknemer of de collega’s, als een scherp besef van de uitdagingen die moeten worden aangegaan en de noodzaak om beter toezicht te houden op het proces.
Meer info over de opleiding: Weer aan het werk na langdurige afwezigheid
En jij, wat heb jij binnen je bedrijf doorgevoerd om de terugkeer naar het werk van werknemers te vergemakkelijken?